رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شیراز می گوید: وضعیت تولید پوشاک در شیراز با توجه به ظرفیت بالا شرایط مناسبی ندارد.بسیاری از تولیدی ها تعطیل شده اند و عده ای به صورت فصلی کار می کنند.
کد خبر: ۸۱۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ 11 January 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: سرما که از راه می رسد بازار خرید پوشاک زمستانه داغ می شود. اگرچه تولید در سال های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی مردم دستخوش تغییراتی شده اما بازار پوشاک در این فصل چندان پررونق نیست ولی همین تغییر اندک هم باعث دلخوشی فروشندگان و تولیدکنندگان شیرازی شده است. هرچند این صنف در شیراز با مشکالت زیادی دست و پنجه نرم می کند.

سهم کم تولیدکنندگان شیرازی از بازار

نسترن عبادی که در یکی از فروشگاه های پوشاک خیابان عفیف آباد در حال انتخاب لباس زمستانه است می گوید: خبری از عرضه جنس ایرانی نیست. همه اجناس، چینی هستند یا ترک. البته میان آنها معدود اجناس ایرانی وارد شده از تهران و مشهد را می توان یافت.

این شهروند بیان می کند: به نظر می رسد سهم تولیدکنندگان شیرازی از بازار پوشاک شیراز کمتر از10درصد باشد.

تفاوت قیمت

علی حمزوی یک جوان شیرازی است که به فروشگاه های واقع در خیابان زند برای انتخاب لباس مراجعه کرده و می گوید: تفاوت قیمت در مغازه های پوشاک زیاد است و در هر نقطه ای از شهر می توان قیمت های مختلفی مشاهده کرد.

 

 

او ادامه می دهد: شلواری که در چهارراه زند با قیمت 90 هزار تومان می توان خرید، در خیابان عفیف آباد باید 150هزار تومان برایش هزینه کرد.

وضعیت مبهم بازار

علی امیدوار جوان 30ساله ای که در خیابان احمدی لباس مردانه می فروشد به خبرنگار فارس می گوید: وضعیت بازار چند سال است که بهم ریخته است. تا پیش از این با تغییر فصل، مردم از ما بیشتر خرید می کردند اما درحال حاضر در نوروز هم فروش چندان مطلوبی نداریم.

این فروشنده ادامه می دهد: طی چند سال اخیر در اثر کاهش درآمد، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. ما نیز به همین علت به دنبال عرضه پوشاک جدید نیستیم.

 

بازرسی سرزده از فروشگاه ها

 

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز می گوید: برای رفاه حال همشهریان از مجموع 22درصد سود مشخص شده برای ارائه اجناس، درصدی تخفیف در نظر گرفته شده است.

خدابخش رضایی به بالابودن قیمت اجناس زمستانه در بازار اشاره و عنوان می کند: این امر با توجه به حجم پارچه های به کار گرفته شده در دوخت و سایر مواد اولیه در پوشاک این فصل، طبیعی است. بنابراین هیچ یک از فروشندگان حق گرانفروشی را ندارند و بازرسان اتحادیه به صورت سرزده از فروشگاه ها بازدید کرده و با متخلفان برخورد می کنند.

وی به رکود بازار اشاره می کند و می گوید: با توجه به این که عرضه زیاد شده و تقاضا کم، فروشنده به دلیل جبران هزینه های جاری خود اجناس را با تخفیف وحتی زیر قیمت مصوب به مشتری ارائه می دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز اظهار می کند: بیش از 4 هزار فروشگاه پوشاک در سطح شهر شیراز زیر نظر اتحادیه فعالیت دارند و نزدیک به 500 فروشگاه دیگر نیز در حال اخذ مجوزهای لازم هستند.

 

 

رضایی به این نکته اشاره دارد که بازار شیراز کشش این تعداد فروشگاه پوشاک را ندارد. بالغ بر 50تا 60درصد فروشندگان در مغازه های استیجاری با هزینه های بالای ماهانه 4تا6 میلیون تومان مشغول به کارند و برخی فروشندگان در جهت جبران هزینه ها به دلیل رکود بازار با مشکل روبرو شده اند.

رئیس اتحادیه پوشاک شیراز می گوید: در این شهر آمار ارائه پوشاک قاچاق بسیار پایین بوده و بازار از پوشاک خارجی که به صورت قانونی وارد شده است.

وی به ارزانسراها اشاره می کند و ادامه می دهد: بازرسان اتحادیه به طور جدی با فروشندگانی که در فروشگاه ها به خصوص ارزانسراها پوشاک قاچاق ارائه می دهند، برخورد می کنند. آنها برای ارائه تخفیف باید از اتحادیه مجوز داشته باشند.

رضایی در زمینه خرید شهروندان می گوید: شهروندان بیشتر به سمت کالاهای خارجی تمایل دارند. درصورتی که اجناس ایرانی بعضا از لحاظ کیفیت سرآمدتراز نمونه خارجی هستند. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی روی تولیدات خود مارک های خارجی نصب می کنند که این امر نیز خلاف بوده و اتحادیه در صورت مشاهده برخورد خواهد کرد.

این مسئول در مورد تفاوت قیمت در مناطق مختلف شیراز می گوید: اینطور نیست که یک مدل پوشاک درنقاط مختلف شهر تفاوت چند هزار تومانی داشته باشد.ممکن است تشابه اجناس، خریدار را به شک و شبهه در زمینه متفاوت بودن قیمت بیندازد. حتی احتمال دارد طرح ها یکی بوده، اما جنس ها باهم تفاوت داشته باشند.

رضایی اضافه می کند: رکود بازار پوشاک به اندازه ای است که بسیاری را ورشکسته کرده و در شش ماه اول سال تعداد بالایی مجوز فروشگاه پوشاک به درخواست متقاضیان ابطال شده است.

شرایط نامناسب تولید

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شیراز می گوید: وضعیت تولید پوشاک در شیراز با توجه به ظرفیت بالا شرایط مناسبی ندارد.بسیاری از تولیدی ها تعطیل شده اند و عده ای به صورت فصلی کار می کنند.

کاظم حقیقی مقدم ادامه می دهد: در شیراز هیچ ارگانی از صنف تولیدکننده پوشاک حمایت نمی کند. شرکت ها، اداره ها و سازمان ها نیز برای تولید لباس های پرسنل خود از بیرون استان اقدام می کنند. بارها از سازمان ها خواسته ایم که اولویت برای تهیه لباس نیروهای خود را به تولیدکنندگان شیرازی بدهند که متاسفانه جواب مناسبی دریافت نکرده ایم. وی درباره لباس دانش آموزان بیان میکند: این اتحادیه توانایی تهیه لباسهای دانش آموزان شیرازی و حتی استان را دارد.

 

 

وی به تولیدکنندگان لباس های زیرزمینی و غیرمجاز اشاره می کند و می گوید: در شیراز تعداد زیادی تولیدکننده پوشاک غیر مجاز وجود دارد که به دلیل نپرداختن مالیات، عوارض و بیمه، هزینه تولیدشان ارزان تر از کارگاه هایی که مجوز رسمی دارند، تمام می شود. در نتیجه بازارشان داغ تر است هر چند که در ارائه اجناس درجه یک ناتوان هستند.

این مسئول می افزاید: حتی عمده فروشان پوشاک شیراز نیز اجناس خود را از تهران، مشهد و تبریز تهیه کرده و به صورت محدود نسبت به تهیه پوشاک از تولیدکنندگان شیرازی اقدام می کنند.

حقیقی مقدم ادامه می دهد: بزرگترین ضربه به تولیدکنندگان پوشاک، با پوشاک خارجی و وارداتی است. اجناس با کیفیت پایین چینی نفس تولیدکنندگان شیرازی را گرفته اند. وقتی کت و شلوار چینی در بازار 200هزار تومان به فروش می رسد چطور تولیدکننده شیرازی می تواند با آنها رقابت کند؟

وی می گوید: بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک شیرازمغازه خود را تعطیل کرده اند. آنها به مسافرکشی روی آورده اند و در آژانس ها فعالیت می کنند.

تولیدکنندگان به دنبال حمایت هستند

زهرا کاظمی فوق لیسانس طراحی پارچه و لباس که از سال 1388 همراه با خانواده خود کارگاه تولیدی در شیراز راه انداخته می گوید: همراه با 5 نفر از اعضای خانواده کارگاه تولید لباس در شیراز راه اندازی کرده ایم و با هزار امید، قدم به این صنعت گذاشتیم، اما به دلیل حمایت نشدن از جانب مسئولان راه به جایی نبرده ایم.

وی بیان می کند: اگر حمایت باشد بازار پوشاک به خوبی از تولیدات ما استقبال می کند. بارها طرح های نو و تازه را به فروشندگان ارائه داده ام اما آنها به دلیل قیمت پایین اجناس وارداتی راغب به خرید از من نیستند. قیمت بالای پارچه های ایرانی و از طرف دیگر دستمزدهای دوخت و نبود تسهیلات باعث شده که تولیدی های شیراز فعالیت خود را کاهش دهند.

این طراح ادامه می دهد: یکی از مشکالت عمده تولیدکنندگان پوشاک، بیمه است. مالیات هایی که به تولیدکنندگان تعلق می گیرد نیز هر سال افزایش می یابد؛ در حالی که فروش، روز به روز کمتر می شود و مجبوریم از سود صرف نظر کنیم تا کالاها فروش بروند و هزینه ها جبران شوند.

این تولید کننده می گوید: متاسفانه اکثر خریداران اجناس خود را از تهران تهیه می کنند چرا که به تولیدکنندگان شیرازی اعتماد ندارند در صورتی که تولیدکنندگان پوشاک در شیراز یکی از توانمندترین تولیدکنندگان کشور هستند.

حفظ کار با چنگ و دندان

مژگان قدرمند شیرازی یکی از تولیدکنندگان دیگرپوشاک در شیراز است. او می گوید: هر چیزی که به ذهن شما خطور کند در کارگاه ما تولید شده اما نتوانسته ایم بر بازار نابسامان پوشاک شیراز غلبه کنیم.

او می افزاید: اکثر نیروهای ما جزو زنان بی سرپرست و بدسرپرست بوده و 9 نفر در کارگاه و 17 نفر نیز از طریق کارگاه در منازل خود مشغول به فعالیت هستند. بارها تا مرز تعطیلی تولیدی پیش رفته ایم ولی برای این که کارگران بیکار نشوند با سود بسیار پایین ادامه داده ایم.

وی بیان می کند: افراد تبعه دیگر کشورها به خصوص افغانستان به صورت غیر قانونی در منازل خود کارگاه های تولید پوشاک راه اندازی کرده اند و بازار تولید را در دست گرفته اند.

 

برچسب ها: شیراز ، بازار ، پوشاک ، تولید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار